Cycling dynamics

De meerwaarde van een dubbele powermeter.

De vermogensmeters van Pioneer, InfoCrank en Rotor bieden de mogelijkheid om het vermogen van linker en rechter been afzonderlijk te meten. Sterker nog, zelfs de krachtverdeling tijdens een gehele omwenteling wordt in beeld gebracht.

Als je gebruik maakt van een volledig Pioneer systeem wordt zelfs grafisch weergegeven wat er gebeurd. Maak je gebruik van een ANT+ fietscomputer dan moeten we ons baseren op getallen, hoewel de Garmin Edge 1000 ook een heel mooi “Cycling dynamics¨ scherm heeft. Rotor levert software waarmee een analyse gemaakt kan worden van het trappatroon.

Om nu de efficiëntie van onze traptechniek te beoordelen en maken we gebruik van 2 berekende waardes, die ik hieronder verder zal beschrijven.

1. Torque effectiveness.

De afbeelding geeft weer wanneer vermogen wordt geleverd op de crank tijdens de omwenteling, startend in de 12uur stand. Het is duidelijk te zien dat tijdens de beweging omlaag het meeste vermogen wordt overgebracht P+. Tijdens de opwaartse beweging is er een negatieve vermogenscomponent P-, dit is het “leunen” van het opkomende been op de pedalen.

Met P+ wordt een bijdrage aan de voortbeweging geleverd terwijl logischerwijze P- juist tegenwerkt. Pmax is het maximale vermogen dat op het pedaal wordt uitgeoefend, Pavg het gemiddelde vermogen.

Torque effectiveness geeft aan hoeveel van het geleverde vermogen bijdraagt aan de voortbeweging. Het wordt alsvolgt berekend: (P+ + P-)/P+ x100%. (P- is negatief of 0)

Een waarde van 100% wil zeggen dat alle vermogen voor de voortbeweging wordt gebruikt, maar gebruikelijk zijn waardes tussen 60% en 100%.

2. Pedal smoothness

Pedal smoothness is een maat voor de gelijkmatigheid van de krachtoverbrenging tijdens een volledige omwenteling. Het wordt berekend met de formule Pavg/Pmax x 100%. Als normaalwaardes wordt een getal tuseen 10% en 40% gesuggereerd.

In de praktijk

Een heel ingewikkelde en abstracte grafiek en een paar cijfers is het resultaat.

Wel naar kijken, signaleren, erover nadenken, enkele techniektrainingen inlassen. En het brengt zeker iets op in positieve zin, slechter word je nooit van trainen en oefenen.

Bij de analyse van mijn trainingsgegevens maak ik gebruik van het programma Golden Cheetah (OpenSource software) waar ik Torque effectiveness en Pedal smoothness in een grafiek kan afzetten tegen vermogen.

torque-effectivenessDe Torque Effectiveness grafiek: in rood het linker been en blauw het rechter. Het gemiddeld ligt rond 60%, best wel laag dus. Enige excuus is dat dit een duurrit was in een minder efficiënt vermogensbereik.

pedalsmoothnessDe Pedal Smoothness grafiek ziet er als hierboven uit, gemiddeld 18,5%, niet heel erg laag maar zeker ook niet bijzonder hoog. Ook hier is links, rood en rechts, blauw.

Vervolgens?

Onlangs constateerde ik bij Sam, één van mijn cliënten, een absurd groot verschil tussen linker en rechterbeen, en hoewel we geen directe oorzaak konden bedenken hebben we toch een tijdje meer aandacht aan traptechniek besteed. Uiteindelijk heeft het bewust maken het probleem grotendeels opgelost. Dus in dit geval was signaleren en een beetje extra aandacht voldoende.

Maar je kan er natuurlijk dieper induiken en uitgebreider aandacht aan je traptechniek besteden en daarmee je efficiëntie optimaliseren. Zelf heb ik inmiddels langzaamaan mijn cijfers verbeterd, het fietsen wordt steeds een stuk soepeler. In tegenstelling tot kort na het schaatsseizoen waar ik het gevoel had vierkant te draaien, blijkbaar uit zich dit verschil duidelijk in de cijfers.

Tja en dan hebben we nog het thema ovale kettingbladen, daar begin ik nog even niet aan.

One thought on “Cycling dynamics

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *